han-yvonne-macedonie-albanie.reismee.nl

dag 2 Macedonië/Albanië 24 09 2014

dag 2 Macedonië/Albanië Vanmorgen om half negen in de bus richting Ohrid. Aangekomen in Ohrid zijn we uitgestapt voor de poort van t fort. We hebben t fort bekeken en genoten van het mooie uitzicht, omdat een fort natuurlijk altijd strategisch op een berg ligt. Onze gids vertelt veel over hoe t allemaal is ontstaan. Hij spreekt Engels en een beetje Nederlands, wat hij aan t leren is. Hierna naar een museum gelopen, waar allemaal mooie iconen hingen, deze stammen uit de 10e tm de 14e eeuw. Helaas mochten we daar geen foto's maken. Een kerk van buiten bekeken niet van binnen daar was geen tijd voor. Toen naar een oud theater gelopen, deze was uit de 4e eeuw vC. T fort en t theater werd gebouwd door Philip de 2e, de vader van Alexander de Grote. In elke tuin zagen we kiwibomen staan. Dit schijnt in Ohrid heel goed te groeien ivm het klimaat. Op andere plaatsen niet daar wordt t s'winters te koud. Later verder gelopen naar opgravingen, waar ze inmiddels al een kerk helemaal herbouwd hadden. Erg mooi! Hierna via een zeer lastig en glibberig pad om de opgravingen heen, afgedaald richting t meer van Ohrid. Hier stond ook zo'n mooi kerkje. Met kleine bootjes, waar 8 man in konden, naar de plek gevaren waar we zouden lunchen. Het bootje wordt in Macedonië een Keitje genoemd, heel apart! Het bootje wordt ook vaak gebruikt voor romantische tochtjes, o.a. voor huwelijksaanzoeken. T verhaal was dat de vrouwen dan geen nee kunnen en durven zeggen omdat ze dan overboord gezet worden. Handig bedacht! Na een heerlijke warme lunch hebben we een kerk bekeken, met zeer mooie fresco's en iconen. Verder een 19e eeuws huis van binnen bekeken. Hierna lopend langzaam afdalend weer richting t huidige centrum van Ohrid. Onderwijl nog een kort bezoekje aan een parelwinkeltje.

wibbina

leuk!! xxx