han-yvonne-macedonie-albanie.reismee.nl

dag 7 Macedonië/Albanië 29 09 2014

Vanmorgen vertrokken uit Durres.Richting het dorpje Lin. Een authentiek Albanees dorpje. Erg leuk. Je ziet overal dieren, waaronder kippen met kuikens, honden, katten en ezels, met of zonder bepakking.Na een lange klim door t dorpje kwamen we uiteindelijk op een prachtig uitkijk punt.Waar ook een deel van een ruïne lag. Hier kon je over t meer van Ohrid kijken, maar dan van Albanese kant. Heel in de verte kon je Ohrid zien liggen. T was een prachtige dag dus een zo goed als heldere lucht. Op de terug weg mochten we van een meneer zijn groententuin bekijken, waar hij koolsoorten, paprika's, bloemkool , pompoenen en kweeperen.Weer terug in de bus naar het restaurant, waar je heerlijke forel kon eten uit het meer. In Macedonië is dit verboden, want daar is deze forel beschermd. In Albanië mag je de vis wel vangen en eten. En t was echt heerlijk! Hierna weer verder naar het plaatsje Pogradec. Hier hebben we wat rond gekeken en nog dingetjes gekocht, om het Albanese geld op te maken.Toen weer in de bus naar de grens van Albanië en Macedonië. Nadat de paspoorten gecontroleerd waren kwam er aan de Macedonische kant nog een douanebeambte de bus inspecteren. Hij keek in de kastjes en in t kofferruim. Alsof hij door de koffers heen kon kijken, beetje zinloos vonden wij :-). Wat ons vooral is op gevallen in de 2 landen, het contrast van armoede en rijkdom. Zo zie je het ene moment hotels en mooie huizen en t andere moment gammele huisjes en rommel. Nu allemaal weer in de zelfde hotels terug als de eerste dagen en morgenmiddag weer op t vliegtuig naar huis.

dag 6 Macedonië/Albanië 28 09 2014

Vanmorgen richting Kruja. Dit stadje ligt op een berg. Het is de geboortestad van de grootste nationale held van Albanië. Alexander Skanderberg, afgekort LEK. De munt is ook naar hem genoemd, de lek. Lopend vanaf de bus bergopwaards richting de ruïne van zijn voormalige kasteel. Bovenaan was een museum over de geschiedenis van Albanië. Han heeft ook nog een Derwish kerkje bekeken, wat er vlak bijn lag. Met mooie fresco's. Zowel heen als terug liep je over een bazar, een marktje. Hierna zijn we naar Tirana gereden. Hebben daar eerst geluncht en over de boulevard gelopen. We begonnen bij t plein van Moeder Theresa richting t opera gebouw. We kwamen ook langs een piramide, wat eerder een graftombe was van Enver Hoxha en nu is hij leeg en staat daar nutteloos. Er was onderweg een moskee die je van binnen mocht bekijken. Bij t operagebouw stond de bus weer op ons te wachten. De rivier die door Albanië stroomt was tevens de scheiding tussen het West- en Oostromeinse Rijk. Ook is het de scheiding tussen de Rooms Kathlieke kerk en de Orthodoxe kerk

dag 5 Macedonië/Albanië 27 09 2014

Vanmorgen om half acht vertrokken met de bus richting Albanië. Een rit van ongeveer 200 km, naar de Adriatische kust.Het landschap is wat kaler dan in Macedonië. Hier heb je geen bossen wel wat struiken. Onderweg zie je heel veel bunkers. Totaal zijn er 750000 kleine en grote in het hele land. We hebben van afstand een strafkamp bekeken. Daar werden mensen in gestopt christen waren en een kruisje droegen, of moslims die geen varkensvlees wilde eten. Het land was officieel Atheïstisch, godsdiensten waren verboden onder t bewind van de dictator. De vrouwen werken t hardst net als de ezels. Zij mogen niks erven. Dus als een gezin alleen maar meisjes heeft, wordt de oudste opgevoed als man die moet dan altijd zo leven.In de middag hebben we een oud amphitheater bezocht, dat stamt uit de romeinse tijd.Nu zitten we in een hotel aan t strand tegenover Italië. Han heeft een wandeling gemaakt over t strand, en ik zat lekker in t zonnetje op onze vrije middag :-).

dag 4 Macedonië/Albanië 26 09 2014

Vandaag alweer de vierde dag van onze vakantie. We mochten uitslapen! Jawel, tot 08.45 toen ging de wekker. Op ons gemakje aangekleed en ontbeten. Om 10.50 moesten we beneden aan t meer klaar staan voor een boottocht over t meer van Ohrid. Dit meer heeft een diepte van max. bijna 300m. De tocht ging richting een dorpje dat nagebouwd was uit t jaar 1200 vC. Lemen hutten met riet en wilgentakken. Met een soort slaapplaats en vuurplaats binnenin. Erg leuk om te bekijken.Hierna weer op de boot richting t Klooster van St Naum. Dit is een heilige uit de regio van Ohrid. Een mooi kerkje, met iconen en fresco's. We kwamen daar wel 3 bruidsparen tegen, die niet alleen voor de foto's daar waren, maar ook om te bidden voor vruchtbaarheid. En mensen bidden daar ook voor gezondheid. Vlakbij het klooster was ook een gezellig restaurant, waar we lekker hebben geluncht. Er speelde een orkest Macedoninische muziek, wat ik (Yvonne) super leuk vond! Omdat het mij herinnerde aan de tijd dat ik op volksdansen zat en daar ook dansen uit Macedonië deed. Ik heb me voorgenomen om toch volgend jaar weer naar t SIVO in Odoorn te gaan, om daar weer te genieten van de dansers. Na de lunch weer op de boot om ongeveer het hele meer rond te varen. De zon brak ook nog door, zodat t op t dek ook nog lekker werd. We hadden toch geluk want s'morgens voor vertrek regende het. De tocht duurde zo'n 3 uur. Aan t eind werd iedereen weer bij zijn eigen hotel afgezet. T was erg gezellig en we hebben lekker gekletst met iedereen.

dag 3 Macedonië/Albanië 25 09 2014

Vandaag vroeg in de bus, om half acht vanmorgen Een redelijk lange trip van 3 uur rijden naar Skopje. Een mooie tocht door de bergen. Vlak voor Skopje stoppen we om een wandeling richting een kerkje te maken. Dat kerkje ligt aan t einde van een pad langs een rivier. Bij t kerkje is een stuwdam. Mooie omgeving met rotsen en water. Er was daar ook t parkoers waar wedstrijden kajakvaren worden gedaan, met van die zwart gele balkjes boven t water met nummers erop. Toen weer in de bus naar de hoofdstad van Macedonië, Skopje. Een moderne stad eigenlijk, omdat de stad op 26-07-1963 getroffen werd door een enorme aardbeving, die bijna de hele stad verwoestte. Hierdoor gingen vele oude gebouwen verloren. Zoals t station waarvan nu nog steeds de helft overeind staat. In de stad is een herinneringsplaats gebouwd voor moeder Theresa De zeer bekende non die heel veel goede dingen heeft gedaan voor de arme mensen in Calcutta. We hebben dit monument bekeken. Hierna verder de stad in gelopen,over een stenen brug uit +-1500.waara we geluncht hebben en hierna naar het verzetsmuseum zijn geweest. Dit was niet bijster interessant, omdat al de feiten die achter elkaar opgenoemd werden ons(de groep) weinig zeiden en de gids niet te verstaan was. Maar goed we hebben t gezien. Nog wat rond gewandeld en toen weer de 4 uur terug in de bus naar t hotel. Rammelend van de honger omdat t inmiddels negen uur s'avonds was en we nog geen eten hadden gehad. Maar dat was allemaal prima geregeld, er was nog voldoende voor ons bewaard.

dag 2 Macedonië/Albanië 24 09 2014

dag 2 Macedonië/Albanië Vanmorgen om half negen in de bus richting Ohrid. Aangekomen in Ohrid zijn we uitgestapt voor de poort van t fort. We hebben t fort bekeken en genoten van het mooie uitzicht, omdat een fort natuurlijk altijd strategisch op een berg ligt. Onze gids vertelt veel over hoe t allemaal is ontstaan. Hij spreekt Engels en een beetje Nederlands, wat hij aan t leren is. Hierna naar een museum gelopen, waar allemaal mooie iconen hingen, deze stammen uit de 10e tm de 14e eeuw. Helaas mochten we daar geen foto's maken. Een kerk van buiten bekeken niet van binnen daar was geen tijd voor. Toen naar een oud theater gelopen, deze was uit de 4e eeuw vC. T fort en t theater werd gebouwd door Philip de 2e, de vader van Alexander de Grote. In elke tuin zagen we kiwibomen staan. Dit schijnt in Ohrid heel goed te groeien ivm het klimaat. Op andere plaatsen niet daar wordt t s'winters te koud. Later verder gelopen naar opgravingen, waar ze inmiddels al een kerk helemaal herbouwd hadden. Erg mooi! Hierna via een zeer lastig en glibberig pad om de opgravingen heen, afgedaald richting t meer van Ohrid. Hier stond ook zo'n mooi kerkje. Met kleine bootjes, waar 8 man in konden, naar de plek gevaren waar we zouden lunchen. Het bootje wordt in Macedonië een Keitje genoemd, heel apart! Het bootje wordt ook vaak gebruikt voor romantische tochtjes, o.a. voor huwelijksaanzoeken. T verhaal was dat de vrouwen dan geen nee kunnen en durven zeggen omdat ze dan overboord gezet worden. Handig bedacht! Na een heerlijke warme lunch hebben we een kerk bekeken, met zeer mooie fresco's en iconen. Verder een 19e eeuws huis van binnen bekeken. Hierna lopend langzaam afdalend weer richting t huidige centrum van Ohrid. Onderwijl nog een kort bezoekje aan een parelwinkeltje.

dag 1 Macedonië/Albanië 23 09 2014

Vanmorgen om half zeven kwamen we aan op t vliegveld in Ohrid. Moe van een hele nacht op zijn. Eenmaal buiten met onze koffers bleek t te storten vd regen. Wat een tegenvaller! In de bus naar ons hotel gebracht, dachten we! Nee hoor bleek dat wij in een ander hotel hoorden, er waren n.l. 3 en 4 sterren hotels. Wij hadden geboekt voor 4 sterren. Dus onze koffers moesten weer een paar trappen opgesleept worden, en toen werden we met een busje naar t goede hotel gebracht! Probleem opgelost! :-). We hebben een mooie kamer met uitzicht op t meer van Ohrid. Vanmorgen leek t meer wel een zee, het waaide zo hard, dat er hoge golven tegen de kant sloegen echt soms wel 2 meter! Een mooi gezicht! Het zonnetje brak door en t werd heerlijk weer. Na eerst een paar uur te hebben geslapen zijn we zelf met de stadsbus naar Ohrid gegaan. Heerlijk even rond gewandeld om een beetje wakker te worden en wat gedronken op een terras. Later weer terug naar ons hotel. Morgen beginnen de excursies pas echt en gaan we heel veel zien! We zijn benieuwd.

Welkom op ons Reisblog!

Hallo allemaal, 23 september vertrekken wij voor een 8 daagse reis door Macedonië en Albanië. We zijn benieuwd wat we allmaal weer tegen komen. Het zijn landen met veel geschiedenis en bezienswaardigheden. We hopen dat jullie weer een beetje mee genieten met de dingen die wij onderweg zullen zien. Veel lees plezier! gr. Han en Yvonne