han-yvonne-macedonie-albanie.reismee.nl

dag 6 Macedonië/Albanië 28 09 2014

Vanmorgen richting Kruja. Dit stadje ligt op een berg. Het is de geboortestad van de grootste nationale held van Albanië. Alexander Skanderberg, afgekort LEK. De munt is ook naar hem genoemd, de lek. Lopend vanaf de bus bergopwaards richting de ruïne van zijn voormalige kasteel. Bovenaan was een museum over de geschiedenis van Albanië. Han heeft ook nog een Derwish kerkje bekeken, wat er vlak bijn lag. Met mooie fresco's. Zowel heen als terug liep je over een bazar, een marktje. Hierna zijn we naar Tirana gereden. Hebben daar eerst geluncht en over de boulevard gelopen. We begonnen bij t plein van Moeder Theresa richting t opera gebouw. We kwamen ook langs een piramide, wat eerder een graftombe was van Enver Hoxha en nu is hij leeg en staat daar nutteloos. Er was onderweg een moskee die je van binnen mocht bekijken. Bij t operagebouw stond de bus weer op ons te wachten. De rivier die door Albanië stroomt was tevens de scheiding tussen het West- en Oostromeinse Rijk. Ook is het de scheiding tussen de Rooms Kathlieke kerk en de Orthodoxe kerk

wibbina

mooi stukje!

Marit

Leuk en interessant zeg! Veel plezier nog!